SUMA – Stresshåndtering. Skab Ro i Dit Liv, Tag Hånd om Stress

SUMA – hvad kan vi tilbyde?

SUMA udgør en tværfaglig virksomhed, som arbejder med behandling og forebyggelse af stress i virksomheder og i privat regi.

Sandsynligheden for, at enten du eller en af dine nærmeste rammes af stress, er desværre stor.
Det er vigtigt at vide, at der er hjælp at hente, hvis det skulle ske, og at alle kan lære at tackle stress i hverdagen og opnå robusthed over for fremtidige stress faktorer.
Hjælpen kan blandt andet hentes hos SUMA. I et forløb for stressramte hos SUMA kommer den stressramte gennem et virkningsfuldt forløb med et program og en proces, hvor den stressramte vil få redskaber og værktøjer til mental afstresning.

Stresshåndteringen indeholder også fysisk afstresning med træning af åndedrætsteknikker, motion og afspænding.
Forløbet er tilpasset den stressramte og tager udgangspunkt i den enkeltes udfordringer.
Den stressramte gennemgår typisk 10 sessioner af 1 times varighed.

Workshops i virksomheder tilpasses den enkelte virksomheds behov og bliver målrettet ifht den pågældende virksomhed.

I forløbet indgår 3 elementer:
1. Afstresning
2. Klassisk coaching
3. Redskaber til håndtering af stressen og læring så stressen kan forebygges fremover

Vejrtrækning, motion og afspænding

En anden vigtig del af stresshåndtering er vejrtrækning, motion og afspænding.
Det er vigtigt at udnytte åndedrættets evne til at drosle ned for stresshormonerne.
Ved brug af langsomt og dybt åndedræt ned i bunden af lungerne, er det muligt at påvirke nervesystemet til at geare ned og lade krop og sind slappe af. Herved bliver det muligt at slippe mange af de spændinger, der sidder i kroppen.
En anden vigtig faktor er at få motion, da det frigiver lykke- og glædeshormoner i kroppen. Dette giver os en følelse af velvære og overskud og reducerer stresshormonerne.
Der er ikke tale om hård træning, men moderat motion, som ikke presser kroppen voldsomt, men som føles behageligt for kroppen. Man skal kunne tale imens man udfører aktiviteten. Aktiviteterne kan f.eks. være gåture, cykling, svømning, dans og let træning i træningscenter.
En meget vigtig faktor er fysisk afspænding af muskulaturen via udstræk og massage. Udstrækning strækker muskulaturen ud på en blid og naturlig måde, mens massage får muskulaturen til fysisk at slappe af, så kroppen kommer i et lavere og mere afslappet gear.